کلینیک تخصصی ایمپلنت و زیبایی دکتر سجودی

ساعت کاری مطب
روزهای شنبه تا چهارشنبه
از ساعت 10 الی 13 و 14 الی 19

ایمپلنت دندان نیست(قسمت اول)

تعداد بازدید : 1291

ایمپلنت دندان نیست (قسمت اول)

ایمپلنت دندان نیست(قسمت اول)

ایمپلنت دندان نیست (قسمت اول)
فانکشن (عملکرد) یک ایمپلنت دندانی وابسته به پروتز آن می باشد مانند تاج و ریشه دندان.ایمپلنت هم مشابه دندان طبیعی ارزیابی  و درمان می شود یعنی ایمپلنت هم جرمگیری می شود و پروب می گردد و اطراف ایمپلنت الیاف لثه ای تشکیل می شود اما فیبرهای آن با الیاف اطراف دندان متفاوت می باشد.
در این مبحث موارد زر در دندان طبیعی و ایمپلنت مقایسه می گردد :
طول عمر-درد-لقی در برابر ثبات بالا-دق(پرکاشن)-تحلیل استخوان کرستال-ارزیابی رادیوگرافیک-بافت چسبنده-عمق پروبینگ-شاخص خونریزی –بیماریهای اطراف ایمپلنت-شکست ایمپلنت
اما ایمپلنت ها اساسا با دندان تفاوتهایی دارند :ایمپلنت ها پوسیده نمی شوند ، عصب ندارند و ایمپلنت ها الیاف لثه ای ندارند.
طول عمر : ماندگاری ایمپلنت به تنهایی معیاری برای ارزیابی سیستم ایمپلنت نیست و باید پروتز ایمپلنت را نیز در در درازمدت ملاک ارزیابی قرار داد.میزان موفقیت ایمپلنت در 5 سال 85 درصد و در 10 سال 90 درصد می باشد.این میزان مشابه موفقیت پروتز در دندانهای طبیعی است.در واقع ماندگاری ایمپلنت و پروتز آن باید باهم ارزیابی شود چراکه از دید بیمار پروتز ایمپلنت مهمترین بخش درمان است.

مورد بعدی که در دندان طبیعی و ایمپلنت با هم مقایسه می شوند ، موضوع درد می باشد .
بافته های درد ، حساسیت ( درد در لمس ) ، تورم درناک ، شکایت های شایع در دندانپزشکی می باشد . درد و تورم دردناک معیارهایی هستند که به تفسیر بیمار از درجه ناراحتی بستگی دارد . یک دندان نسبت به گرما و سرما حساس می شود که نشانه وجود یک اشکال است اما ایمپلنت دندان با حساسیت روبرو نمی شود ایمپلنت به حرارت حساس نیست و بعد از التیام دچار درد نمی شود و این معیار ( سرما و گرما ) کمتر با سلامت ایمپلنت مرتبط است ، وقتی ایمپلنت به مرحله التیام اولیه رسید ، فقدان درد تحت نیروهای افقی و عمودی یک معیار subjecdive اولیه محسوب می شود .از دق ( پرکاشن ) و اعمال نیرو تا ( gr 500 )                     ( psi 2/1 ) برای ارزیابی بالینی درد یا ناراحتی دندان و ایمپلنت استفاده می شود . معمولا ( نه همیشه ) درد بروز پیدا نمی کند مگر اینکه  ایمپلنت لق بوده و با بافت نرم ملتهب احاطه شده باشد ، یا اینکه در تکانش و یا نیرو محکم باشد ولی به یک عصب آسیب وارد کرده باشد .
رایج ترین شکل که باعث بروز ناراحتی در ایمپلنت می شود زمانی است که یک اباتمنت شل در محل اتصال ابانمنت – ایمپلنت قسمتی از بافت نرم را زیر فشار قرار بگیرد . ( گاز بگیرد ) وقتی بافت نرم در آن ناحیه حذف شود و اباتمنت سفت گردد ناراحتی از بین می رود . اما اگر اتصال اباتمنت – ایمپلنت محکم شود ولی درد همچنان باقی باشد ، شکستگی بدنه ایمپلنت مدنظر قرار می گیرد ( یافته بسیار بسیار نادر ) معیاری برای تشخیص درد ایمپلنت بعد از قرار دادن پروتز داریم ( درنانکشن ) ( یا جویدن غذا ) که از یک تا ده بیمار به درد نمره می دهد . عدد یک نشاندهنده درد خفیف و عدد ده بدترین دردی است که بیمار دچارش شده است .
وقتی بیمار شدت درد را بیش از 5 گزارش می دهد ، دندانپزشک باید خارج کردن ایمپلنت را به طور جدی مدنظر قرار دهد .
درد در ایمپلنت با فیکساسیون محکم نادر است و به عنوان یک مشکل اولیه لحاظ می گردد در حالیکه درد در یک ایمپلنت لق می تواند در مراحل ابتدایی یا انتهایی درمان رخ دهد . در واقع این مشکل به ندرت بهبود می یابد .
درد در هنگام بارگذاری ایمپلنت ( فانکشن ) بیشتر در بارگذاری فوری ایمپلنت رخ می دهد و در ایمپلنت های با التیام عادی و در زمان طولانی تحت بارگذاری ( فانکشن ) معمولا مشاهده نمی شود .
لقی ( حرکت دندان و ایمپلنت )
دندان در شرایط طبیعی دارای حرکت فیزیولوژیک در جهات افقی ، عمودی و چرخشی است . مقدار این حرکات به سطح و شکل ریشه ها بستگی دارد بنابراین طول ریشه ، قطر ، شکل ، تعداد ریشه ، موقعیت و سلامت الیاف لثه ای متصل به دندان در لقی دندان تاثیر گذارند . لقی دندان سالم در جهت عمودی صفر است .
یک ایمپلنت هم حرکت عمودی تحت نیروی ib 10 بین 2 تا 3 میکرومتر دارد که به علت خواص و سیکوالاستیک استخوان زیر ایمپلنت می باشد .

از دیگر مطالب ما در سایت دیدن نمایید :

زیبایی خنده
ایمپلنت دندان
جرم گیری دندان
جراحی لثه

شما هم میتوانید نظر خود را در رابطه با این مطلب برای ما ارسال نمایید.