کلینیک تخصصی ایمپلنت و زیبایی دکتر سجودی

از ساعت 10 الی 13 و 14 الی 19

دیابت

تعداد بازدید : 812

بیماران دیابتیک نیاز به توجهات خاص قبل از درمان های پریودنتال دارند.دونوع اصلی دیابت عبارتند از نوع  I Tape  قبلا به نام دیابت وابسته به انسولین خوانده می شد ونوع 2 قبلا به نام دیابت غیر وابسته به انسولین خوانده می شد Type II درطی قرن گذشته درمان دیابت در تلاش برای به حداقل رساندن مشکلات ناتوان کننده ناشی از این بیماری، تغییرات مهمی نموده است . بیماران ، به شکل دقیق تر سطح گلوکز خون خود را از طریق رژیم غذایی، عوامل خوراکی ودرمان با انسولین ، تنظیم می نمایند.

دیابت

درصورتی که دندانپزشک ، علائم داخل دهانی دیابت تشخیص داده نشده ویا با کنترل ضعیف را مشاهده نماید گرفتن یک تاریخچه کامل مورد نیاز می باشد.علائم کلاسیک دیابت که شامل Polydipsia تشنگی مفرط ، polyuria ادرار زیاد و polyphagia  گرسنگی مفرط ، اغلب همراه با کاهش وزن وهم زمان وبی دلیل می باشند .
اگر بیمار هر یک از این علائم ویا نشانه ها را داشت ویا پزشک معالج در حد بالایی مضنون بود بررسی های بیشتری از طریق مطالعات لابراتواری ومشاوره پزشکی مورد نیاز خواهد بود .
درمان های پریودنتال در صورت وجود دیابت تشخیص داده نشده ویا دیابت با کنترل ضعیف ، از موفقیت محدودی برخوردار خواهد بود.
اگر بیماری مشکوک به داشتن دیابت تشخیص داده نشده است ، اعمال زیرباید انجام شوند:
1-    مشورت با پزشک معالج بیمار
2-    آنالیز تست های لابراتواری (BOX2-38)قند خون ناشتا Fasting  )(blood glucose   ، قند اتفاقی( casual glucose ) وقند خون پس از صرف غذا ( postprandial glucose )
3-    ممانعت از عفونت های orofacial  یا عفونت های شدید دندانی وانجام درمان های اورژانس تازمانی که تشخیص بیماری مشخص شود.
اگر در بیماری وجود دیابت مشخص شود ، قبل از شروع  درمان های پریودنتال کنترل سطح گلوکوز اتفاقی غیر ناشتا یک نمای مقطعی (snapshots ) از غلظت گلوکز خون صرفا در زمانی که خون گرفته می شود ، به دست می دهد.
آنها هیچ چیز را در مورد کنترل طولانی مدت گلوکز خون به دست نمی دهند .
تست اولیه ای که برای ارزیابی کنترل گلوکز خون در یک فرد دیابتیک انجام می شود.
همان گونه که درفصل 13 بحث شده است ، عفونت پریودنتال کنترل قند خون را وخیم تر می نماید وباید قاطعانه درمان گردد. بیمارن دیابتیک مبتلا به پریودنتیت باید تحت آموزش بهداشت دهان ودبریدمان مکانیکی برای حذف فاکتورهای موضعی قرار بگیرند . درمان های نگهدارنه منظم اهمیت ویژه ای برای این بیماران دارد.
شایع ترین مشکلی که در مورد بیماران دیابتی که انسولین دریافت می کنند ومی توانند در مطب دندانپزشکی اتفاق افتد کاهش علامتی گلوکز خون یا هیپوگلیسمی می باشد.

کلمات کلیدی : دیابتدیابتیک

مطالب مشابه

علل بروز بیماری لثه چیست؟

برای ذکر علت های ابتلا به بیماری لثه و بیماری های پریودنتال می توان عوامل زیادی را نام برد و هرکدام از آن ها به نحوی باعث بروز بیماری لثه می شوند. در ذیل هرکدام از این عوامل را تشریح می کنیم:
1-    تغذیه نامناسب
یکی از دلایل بیماری لثه وجود قند زیاد در تغذیه افراد است. قند همانطور که باعث پوسیدگی دندان می شود، موجب بیماری لثه نیز می گردد. به این شکل که در اثر فعالیت میکروب های تشکیل شده سمی تولید می شود که باعث خراب شدن لثه و در نتیجه بیماری پریودنتال می شود.

ادامه مطلب

شما هم میتوانید نظر خود را در رابطه با این مطلب برای ما ارسال نمایید.