اطلاعات بیشتر درباره ویروس کرونا

1398/12/08

اطلاعات بیشتر درباره ویروس کرونا

ویروس کرونا

اطلاعات بیشتر درباره ویروس کرونا - دانشمندان تأیید می کنند که شخص می تواند COVID-19 (ویروس کرونا) را بدون نشان دادن علائم حمل و انتقال دهند. محققان چینی موردی از انتقال بدون علامت ویروس کرونای  جدید را تأیید کرده اند که یک زن 20 ساله از ووهان آن را به 5 نفر از اعضای خانواده خود منتقل کرد اما هرگز خودش از لحاظ جسمانی علائمی را بروز نداده است.
مطالعه موردی اولین شواهد مشخص می کند که کسی که علائم خاصی ندارد می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند واقعیتی که متاسفانه می تواند مهار شیوع ویروس کرونا را سخت تر و به چالش بکشد. همچنین محققان گفته اند: این زن 20 ساله در بیمارستان پنجم شهر آنایانگ بستری شده و از نزدیک بررسی شده که حتی پس از آنکه اعضای خانواده اش تب داشته اند و دو نفر از آنها پنومونیای شدید داشتند، او هرگز علائم از ویروس نداشته است. در حال حاضر ، انتقال بدون علامت ویروس کرونا از این زن به نظر می رسد یک ناهنجاری باشد ، اما کارشناسان بهداشت موارد دیگری را هم نشان داده اند که در آن افراد بدون نشان دادن علائم ، آزمایش ویروس کرونای آنها مثبت بوده است.

گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چینی سوابق کلیه موارد گزارش شده در چین در مورد ویروس از 8 دسامبر تا 11 فوریه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نشان می دهد که 1.2 درصد از بیماران تایید شده به عفونت علائمی ندارند. تعداد بسیار بیشتری از موارد بدون علامت ویروس کرونا در کشتی کروز مسافرتی الماس مشاهده شد ، جایی که 322 از 621 نفر آزمایش مثبت داشتند اما هیچ علائمی از خود نشان نداده اند. آنتونی فاشی ، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی، اذعان داشت بسیار روشن است که افرادی که گرفتار می شوند ، کسانی هستند که خود را به بیمارستان معرفی می کنند. یک گروه کامل دیگر نیز وجود دارد که هم بدون علامت هستند و یا علامت ویروس در آنها حداقل مشاهده شده است.

این زن چینی برای ویروس مثبت آزمایش کرد ، اما هرگز بیمار نشد، این زن 20 ساله ابتدا در ووهان زندگی می کرد - شهری که شیوع آن شروع شده است - اما در 10 ژانویه به آنیانگ سفر کرد. سه روز بعد ، وی به همراه 5 نفر از اعضای خانواده برای بازدید از یک بیمار در بیمارستان منطقه هرانگ حضور داشتند. در 17 ژانویه ، یکی از اعضای خانواده این زن با تب و گلو درد مجددا به بیمارستان مراجعه کرد. هفته بعد ، چهار نفر دیگر دچار علائم تب و تنفس شدند. این خانواده در تاریخ 26 ژانویه در بیمارستان پنجم شهر آنیانگ بستری شدند. تمام اعضای خانواده آزمایش کورنا ویروس آنها مثبت بوده و تنها کسی که با آنها در ووهان ارتباط برقرار کرده بود ، همان خانم 20 ساله آنها بود.

هنگامی که پزشکان در ابتدا زن جوان برای تشخیص ویروس کرونا آزمایش انجام داده ، نتایج منفی بدست آمد. سی تی اسکن او نیز طبیعی بود. اما یک روز بعد ، وی با وجود اینکه هیچ علائمی از خود نشان نمی داده ، آزمایش کرونا ویروس او مثبت بوده است. جالب تر اینکه تا 11 فوریه ، این زن هنوز هیچ تب ، سرفه ، گلو درد یا مشکلات دستگاه گوارش نداشته است.
با بررسی این آزمایشات پزشکان نتیجه گرفتند که دوره نهفتگی کرونا ویروس این زن یا همان مدت زمانی که مبتلا بوده و علائمی بروز نمی داده 19 روز بوده است. مقامات بهداشت چینی پیش از این تخمین زده بودند که دوره نهفتگی برای ویروس کرونا بین یک تا 14 روز می باشد، اما تحقیقات اخیر حاکی از آن است که می تواند تا 24 روز نیز طول بکشد. ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر براساس آن پنجره 14 روزه ، قوانین قرنطینه را برای مسافران ووهان وضع کرده اند.
اما هدف از بررسی این مورد این بوده که با توجه به داده های واقعی و آزمایشات دقیق اطلاعات بیشتری از شیوع ویروس کرونا داشته باشیم در ادامه اطلاعات تکمیلی در مورد علائم ویروس کرونا و نحوه پیشگیری توضیح داده می شود.

(Bai et al., New England Journal of Medicine, 2020)

علائم ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از آن

تا کنون هزاران نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و افراد زیادی هم متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. در این بین تعدادی از افراد آلوده به این ویروس هم درمان شده‌اند. بیشترین میزان فراگیری ویروس در چین مشاهده شده اما موارد بسیار زیادی هم در کشورهای دیگر از جمله ایران دیده شده است. با شناخت علائم کرونا و رعایت نکات بهداشتی ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی از سلامت خود و دیگران محافظت کنید.

دستان خود را به طور مرتب بشویید: به طور منظم و با دقت دستان خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید. شستن دست‌ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس‌هایی را که ممکن است به دست‌های شما منتقل شده باشند، از بین می‌برد.

فاصله استاندارد با دیگران را رعایت کنید:
با کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر فاصله داشته باشید. هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی از بینی و دهان افراد به بیرون پرتاب می‌شود. اگر شما به آن‌ها خیلی نزدیک باشید و فرد دیگر مبتلا به ویروس باشد، این ذرات ریز که حاوی ویروس COVID-19 هستند از طریق تنفس به بدن‌تان وارد می‌شوند.

از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید: از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان بپرهیزید. دست‌ها با سطوح مختلفی در تماس هستند و ممکن است ویروس را جذب کنند. زمانی که دست‌ها به ویروس آلوده شدند، به راحتی می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان انتقال دهند و از این طریق ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید: مطمئن شوید که شما و اطرافیان‌تان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنند. بهداشت تنفسی به معنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال به سرعت است. قطرات ریزی که با عطسه و صرفه از دهان و بینی ما خارج می‌شوند، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت نکات بهداشتی تنفسی، می‌توانید از اطرافیان خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونای جدید COVID-19 محافظت کنید.

علائم بیماری کرونا