سایت شخصی دکتر علی سجودی

12 روش فوری برای تسکین دندان درد در شب

دانستن روش ها و راه های فوری برای تسکین دندان درد در شب خیلی ضرورت دارد زیرا واقعا دندان درد از دردهای بسیار آزاردهنده است.

1401/05/04

روش‌های خانگی معمولا موجب کنترل درد میشوند. در ادامه چندین روش برای تسکین فوری دندان درد در شب به شما معرفی میکنیم.

داروهای مسکن خوراکی

بهترین راه برای تسکین موثر و سریع دندان دردهای خفیف تا متوسط مصرف مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن (تایلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) میباشد.

• این داروها را همیشه طبق دوز توصیه شده بروی بسته بندی مصرف کنید.

• چنانچه دندان درد شما بسیار شدید باشد باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مسکن قوی‌تری برای شما تجویز کند.

ژل و پمادهای دارویی

برخی از پمادهای دارویی نیز موجود هستند که میتوانند به کاهش میزان دندان درد کمک کنند. ژل و پمادهای بی حس کننده بدون نسخه که حاوی موادی مانند بنزوکائین هستند میتوانند با بی حس کردن ناحیه موجب تسکین درد شوند.

• توجه داشته باشید که مصرف مواد حاوی بنزوکائین برای کودکان خردسال مناسب نیست.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان

کمپرس سرد

اعمال کمپرس سرد نیز میتواند به تسکین دندان درد کمک کند.

برای تسکین دندان درد و برای اینکه بتوانید راحت‌تر بخوابید، میتوانید یک کیسه یخ را در حوله پیچیده و آنرا بروی صورت خود در سمتی که درد حس میکنید قرار دهید. این کار باعث منقبض شدن رگ‌های خونی شده و به کاهش درد کمک میکند.

میتوانید هر ساعت به مدت 15 تا 20 دقیقه کمپرس سرما را بروی ناحیه اعمال کنید تا شب هنگام و به وقت خواب دندان درد شما را آزار ندهد.

افزایش ارتفاع سر حین خواب

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، تجمع خون در سر و افزایش جریان خون میتواند باعث تشدید درد و حتی التهاب شود. از اینرو، میتوانید شب هنگام با گذاشتن یک یا دو بالش اضافی در زیر سر و با افزایش ارتفاع سر، دندان درد خود را کاهش داده و خواب راحت‌تری داشته باشید.

غرغره کردن آب نمک

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی دندان درد استفاده از محلول آب نمک است.

آب نمک نوعی محلول آنتی باکتریال طبیعی است که میتواند التهاب را کاهش دهد. این روش حتی به محافظت از دندان‌های آسیب دیده در برابر عفونت نیز کمک میکند.

شستشوی دهان و دندان با آب نمک و غرغره کردن این محلول میتواند به از بین بردن ذرات غذایی باقی مانده ما بین دندان و روی لثه نیز کمک کند.

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن

اگر دندان درد شما ناشی از دلایلی مانند بیماری لثه باشد یا همراه با دندان درد سایر علائمی اعم از درد و خونریزی لثه یا شل شدگی دندان داشته باشد، در اینصورت استفاده از درمان‌های خانگی مانند شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن می تواند به تسکین درد شما کمک کند.

پراکسید هیدروژن با گریدهای غذایی را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و از این محلول به عنوان دهانشویه استفاده کنید. استفاده از این محلول برای کودکان مناسب نیست چرا که احتمال دارد کودک بطور ناخواسته این محلول را قورت دهد.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت فوری

چای نعناع

نوشیدن چای نعناع یا حتی مکیدن چای کیسه‌ای نعنایی ممکن است بطور موقت به تسکین دندان درد کمک کند.

نعناع حاوی ترکیبات آنتی باکتریال وآنتی اکسیدان است. منتول یک ماده از ترکیبات آلی موجود در نعناع است که خاصیت بی حس کنندگی ملایمی داشته و میتواند برای دندان درد موثر باشد.

گل میخک

اوژنول، ماده اصلی میخک، به عنوان یک مسکن عمل کرده و ناحیه را بی حس میکند. برای استفاده از میخک جهت تسکین دندان درد، میخک آسیاب شده (پودر) را در آب خیس کنید تا حالت خمیری بگیرد. سپس این خمیر را بروی دندان خود بمالید یا اینکه آنرا داخل چای کیسه‌ای قرار داده و در دهان خود بگذارید.

روش دیگر استفاده از میخک این است که گل میخک را به آرامی جویده و آنرا در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار دهید.

این روش درمانی برای کودکان مناسب نیست چرا که ممکن است کودکان ناخواسته میخک را ببلعند.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دیجیتال

سیر

سیر یک ماده طبیعی است که میتوان از آن به عنوان درمان خانگی برای تسکین دندان درد استفاده کرد.

آلیسین از ترکیبات اصلی سیر بوده و با خاصیت قوی ضد باکتریایی خود میتواند در از بین بردن باکتری‌های دهان که منجر به ایجاد پوسیدگی و دندان درد میشوند، موثر باشد.

شما میتوانید برای تسکین دندان درد خود، براحتی یک حبه سیر را جویده و آنرا بروی دندان خود قرار دهید.

کیسه آب گرم

میتوانید کیسه آب گرم را روی صورت خود قرار داده و دندان درد خود را تسکین دهید. گرما موجب مسدود شدن جریان سیگنال درد از دهان به مغز میشود.

روغن آویشن

شما به چندین روش میتوانید از روغن آویشن برای تسکین دندان درد شب هنگام خود استفاده کنید. میتوانید روغن را با آب رقیق کرده و به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید یا اینکه روغن را بروی یک سواپ پنبه‌ای ریخته و آنرا مستقیما روی دندان خود بمالید.

تکنیک طب فشاری یا فشار درمانی

متخصصین توصیه میکنند که برای تسکین درد از طب فشاری یا فشار درمانی استفاده کنید چرا که این کار موجب آزادسازی اندورفین در بدن میشود. با فشار درمانی میتوانید دندان درد خود را تا حدودی تسکین دهید.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت لیزری

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد

درد دندان

افرادی که شب هنگام دچار دندان درد میشوند باید برای درمان در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنند چرا که تمامی روش‌های درمان خانگی تنها موجب تسکین موقت دندان درد میشوند.

اگر دندان درد با علائم دیگری مانند عفونت همراه باشد ممکن است مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت الزامی باشد.

زمانی که پوسیدگی یا ترک خوردگی دندان باعث ایجاد دندان درد شود، باید برای درمان این مشکل حتما به دندانپزشک مراجعه کرد. دندانپزشک برای حل چنین مشکلاتی راه حل دائمی خواهد داشت. نادیده گرفتن این موارد و علائمی مانند پوسیدگی دندان و دندان درد میتواند منجر به بروز مشکلات جدی‌تر اعم از آبسه دندان، بیماری لثه و یا حتی از دست رفتن دندان شود.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، بهتر است هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید:

• شدید بودن دندان درد
  • دندان دردی که بیش از دو روز طول بکشد