‎021 88 08 91 12 ‎021 88 08 29 41 شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18

چرا دندان عقل باید کشیده شود؟

چرا دندان عقل باید کشیده شود؟ دندان عقل آخرین دندان در فک می باشد که بین 18 تا 25 سالگی در دهان می روید. معمولا هر فردی دارای 2 دندان عقل در فک بالا 2 دندان عقل در فک پایین می باشد.

1396/02/19

چرا دندان عقل باید کشیده شود؟

دندان عقل آخرین دندان در فک می باشد که بین 18 تا 25 سالگی در دهان می روید. معمولا هر فردی دارای 2 دندان عقل در فک بالا 2 دندان عقل در فک پایین می باشد. دندان عقل به دو صورت کامل یا نهفته در فک ریشه می کند اگر دندان عقل جای کافی برای رویش داشته باشد کامل رشد می کند در آن صورت به دلیل کمبود جا در فک بصورت نهفته یا افقی یا عمودی رویش می کند. در دندان های عقل نهفته به دلایل بروز مشکلات خاص دهان و دندان حتما باید برای کشیدن آن به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر:       همه چیز درباره ایمپلنت دندان

آخرین دندان در فک

این مشکلات عبارتند: درد و ناراحتی، ایجاد عفونت، ایجاد کیست یا غده، آسیب رسیدن به دندان های کناری، ایجاد بیماری های لثه، بروز پوسیدگی در دندان عقل و کج کردن دندان های مجاور هرچی سن بیمار کم باشد بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل می باشد. با افزایش سن ریشه ها قطور تر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت کند. اگر دندان کامل از لثه خارج و تاج آن نمایان باشد وضعیت مناسبی دارد و کشیدن آن اغلب آسان است و نیازی به جراحی ندارد. در صورت پنهان بودن در فک شرایط پیچیده تر است، برای خارج کردن دندان عقل نیاز به جراحی است. برای جراحی دندان عقل برشی بر روی لثه ایجاد می شود و با برداشتن مقداری از استخوان فک دندان یا بصورت کامل یا بصورت قطعات کوچک تر تقسیم می شود و هر قطعه جداگانه خارج می شود.

پوسیدگی در دندان عقل

در نهایت لثه ناحیه جراحی به کمک بخیه بسته می شود. در تمام مراحل جراحی ناحیه مورد نظر کاملا بی حس می باشد و شما امولا دردی احساس نخواهید کرد احساسی که شاید نا خوشایند باشد، تنها احساسی که خواهید داشت فشار می باشد. بعد از انجام دندان جراحی دندان عقل برای کاهش درد و بهبود جای جراحی شده اقداماتی لازم است تا انجام شود تا بیمار کمتر درد داشته باشد. تورم از عوارض شایع پس از جراحی است. برای بهبود آن 42 ساعت اول بعد از جراحی کمپرس سرد استفاده شود. این کمپرس را 2 دقیقه بر روی در ناحیه که درد می کند قرار داده و 2 دقیقه بعد برداریم.

جراحی دندان عقل

مطالعه بیشتر:       هزینه کاشت دندان به چه صورت است؟

پس از 42 ساعت دهان شوی آب نمک برای بسته شدن زخم و صد عفونی کردن موقع مفید می باشد. در صورت داشتن در بعد از جراحی می توانند از مسکن ها مانند: ایبوبروفن و یا استامینوفن استفاده کنید. استراحت کنید شب بعد از جراحی از یک بالش اضافی جهت بالا نگه داشتن سر و کاهش خونریزی استفاده کنید از تف کردن آب دهانتان خود داری کنید تا لخته تشکیل شده کنده شود سیگار و مشروبات الکلی استفاده نکنید رژیم غذایی پس از جراحی دندان عقل باید شامل غداهای نرم و سر و پر انرژی باشد از خوردن مایعات با نی پرهیز کنید. مسواک زدن را در بیست و چهار ساعت پس از جراحی انجام دهید. اگر برای شما انتی بیوتیک تجویز شده آن را به طور کامل مصرف کنید در صورت داشتن درد شدید یا عدم قطع خونریزی به دندانپزشک مراجعه نمایید.

رژیم غذایی پس از جراحی دندان عقل

رژیم غذایی جراحی دندان عقل