درمان بیماری های لثه

درمان بیماری های لثه: جهت درمان بیماری لثه ابتدا می بایست بهداشت دهان و دندان به دقت رعایت کنید. هنگامی که علائم عفونت لثه را مشاهده کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

1401/08/30

درمان بیماری های لثه

جهت درمان بیماری لثه ابتدا می بایست بهداشت دهان و دندان به دقت رعایت کنید. هنگامی که علائم عفونت لثه را مشاهده کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

مواردی همچون تورم لثه‌ها، حساس شدن و خونریزی لثه، تحلیل رفتن لثه، بیرون امدن چرک از لثه‌ها، بوی بد دائمی دهان، لق شدن دندان‌ها و تغییر قابل‌توجه در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم، در زمان گاز گرفتن یا هنگام جویدن غذا، همگی می‌تواند نشانه‌های بروز عفونت لثه باشد. اگر عفونت لثه در شما تشخیص داده شد، از چندین روش مختلف جراحی لثه می‌توان برای درمان آن استفاده کرد.

یکی از مهمترین موارد سیگار و بیماری های دیابتی است که باید کنترل شوند. سایر موارد جهت درمان بیماری های لثه در ذیل مطرح می شوند:

علائم عفونت لثه

جرم گیری و تمیز کردن دندان‌ها

جهت تمیز کردن کامل دندان‌ ها بدون انجام عمل جراحی، می‌توان از روش‌ های مختلفی استفاده کرد. همه این روش‌ ها با حذف پلاک و تارتار، از ایجاد بیماری های لثه جلوگیری می‌ کنند:

• اسکیلینگ: در این روش تارتارها را از قسمت‌های بالا و پایین خط لثه حذف می‌ کند.
  • جرم‌گیری عمیق: در این روش لکه‌ های سخت و خشن روی دندان را از بین می برند و قسمت‌ های عفونی‌ شده دندان نابود می شوند.
  • لیزر: در این روش لکه‌ های تارتار ازبین می روند و در مقایسه با اسکیلینگ و جرم‌ گیری، درد و خونریزی کمتری دارد.

جرم گیری و تمیز کردن دندان‌ها

پیشگیری از بیماری های لثه

1-  بیماری لثه بیماری نسبتا شایعی می باشد. در صورتی که در مراحل اولیه بیماری لثه می باشید، با رعایت کردن نکات بهداشتی می توانید به راحتی این بیماری را از خود دور نگه دارید.

2-  مراقبت از لثه بهتر است از دوران کودکی شروع شود و به صورت مداوم در سال های  آتی ادامه پیدا کند. در صورتی که خونریزی لثه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید. هر گونه تغییر رنگ در لثه و یا تغییر بافت لثه را با پزشک خود در میان بگذارید.

3-  روزانه دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید با دقت به مدت 3 الی 4 دقیقه مسواک بزنید. همچنین از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کنید تا باقی مانده غذا و باکتری های گیر افتاده بیرون آورده شوند و به وسیله مسواک و خمیر دندان ازدهان خارج شوند.

4-  مسواک خود را هر سه ماه یک بار تعویض کنید، زیرا بافت کهنه مسواک قادر به زدودن جرم های چسبیده به دندان ها نمی باشد.

5-  هر چند ماه یک بار برای معاینه و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

6-  از مصرف دخانیات خودداری کرده و از رژیم غذایی سالم بهره ببرید.

7-  قبل از ارتودنسی حتما لثه های شما توسط پزشک چک گردد تا مشکلی پیش نیاید.

پیشگیری از بیماری های لثه

داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری لثه به شرح زیر می باشد:

1- دهان شویه آنتی‌بیوتیک: این ماده حاوی کلورکسیدین است و می‌توان از آن برای ضدعفونی کردن دهان استفاده کرد.

2- چیپ‌های آزادکننده مواد آنتی سپتیک: این ماده حاوی ماده کلورکسیدین است و می‌توان آن را پس از جرم‌گیری در داخل پاکت‌ها قرار داد.

3- میکروسفرهای آنتی‌بیوتیک: این ماده از داروی ماینوسیکلین تهیه شده است و می‌توان آن‌ها را پس از جرم‌گیری و اسکیلینگ، در داخل پاکت‌ها قرار داد.

4- آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی: می‌توان از آن برای درمان مناطقی از لثه که دچار عفونت مداوم شده است، استفاده کرد.

5- دوکسی سیکلین: این ماده یک نوع آنتی‌بیوتیک است و برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ به خاطر اثر آنزیم‌ها استفاده می شود.

6- جراحی فلپ: در این عمل جراحی پلاک‌ها از بین می روند و لثه‌ها کشیده شده و به جای خود بازگردانده می‌شود. سپس لثه‌ها در جای خود بخیه می‌شود تا اطراف دندان را به‌طور کامل و دنج بپوشاند.

7- پیوند استخوان و بافت: زمانیکه آسیب‌دیدگی دندان‌ها و فک شدید باشد و امکان بهبودی مجدد آن وجود نداشته باشد، از این روش استفاده می شود. همچنین در سایت nhsinform اطلاعات مفیدی وجود دارد.

پیوند استخوان و بافت - ویدیوهای بیشتر
داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری لثه - گالری تصاویر

سامان حقیقت جو
۱۴۰۰/۰۳/۲۲۰۰
پاسخعرض سلام و روز بخیر
حدود پنج سال است ایمپلنت گذاشتم تقریبا 5 ماهه لق شده زیاد درد نداره ولی تماس با اجسام سخت باعث درد میشه آیا میتونم نگهش دارم یا باید خارج بشه ؟در جویدن هیچ مشکلی ندارم
اسمایل بابایی
۱۳۹۹/۰۱/۲۸۰۰
پاسخسلام
آقای دکتر دندونه شماره 4 پایینم لثش کم شده جوری که احساس میکنم ریشش مشخص میشه لطف میکنید راهنماییم کنید
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۰۱/۳۱۰۰

سلام وقت بخیر جناب آقای بابایی گرامی

لثه قسمت بسیر حساس و تحریک پذیر در ناحیه فک و صورت می باشد و در مواقع خاص بسیار می تواند آسیب پذیر باشد، برای نوع درمان شما پس از مشاهده عکس و یا مشاوره حضوری می توان علت این موضوع را مشخص کرد لطفا با مطب تماس بگیرید همکارانم توضیحات کامل رو خدمت شما اعلام می کنند.

شماره تماس :  88082941

و یا از طریق لینک زیر عکس خود را برای ما ارسال کنید: