‎021 88 08 91 12 ‎021 88 08 29 41 شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18

درمان بیماری های لثه

درمان بیماری های لثه: جهت درمان بیماری لثه ابتدا می بایست بهداشت دهان و دندان به دقت رعایت کنید. هنگامی که علائم عفونت لثه را مشاهده کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

1396/06/16

درمان بیماری های لثه

جهت درمان بیماری لثه ابتدا می بایست بهداشت دهان و دندان به دقت رعایت کنید. هنگامی که علائم عفونت لثه را مشاهده کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. مواردی همچون تورم لثه‌ها، حساس شدن و خونریزی لثه، تحلیل رفتن لثه، بیرون امدن چرک از لثه‌ها، بوی بد دائمی دهان، لق شدن دندان‌ها و تغییر قابل‌توجه در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم، در زمان گاز گرفتن یا هنگام جویدن غذا، همگی می‌تواند نشانه‌های بروز عفونت لثه باشد. اگر عفونت لثه در شما تشخیص داده شد، از چندین روش مختلف جراحی لثه می‌توان برای درمان آن استفاده کرد.
یکی از مهمترین موارد سیگار و بیماری های دیابتی است که باید کنترل شوند. سایر موارد جهت درمان بیماری های لثه در ذیل مطرح می شوند:

علائم عفونت لثه

جرم گیری و تمیز کردن دندان‌ها
جهت تمیز کردن کامل دندان‌ها بدون انجام عمل جراحی، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. همه این روش‌ها با حذف پلاک و تارتار، از ایجاد بیماری های لثه جلوگیری می‌کنند:
  • اسکیلینگ: در این روش تارتارها را از قسمت‌های بالا و پایین خط لثه حذف می‌کند.
  • جرم‌گیری عمیق: در این روش لکه‌های سخت و خشن روی دندان را از بین می برند و قسمت‌های عفونی‌شده دندان نابود می شوند.
  • لیزر: در این روش لکه‌های تارتار ازبین می روند و در مقایسه با اسکیلینگ و جرم‌گیری، درد و خونریزی کمتری دارد.

جرم گیری و تمیز کردن دندان‌ها

پیشگیری از بیماری های لثه
  • بیماری لثه بیماری نسبتا شایعی می باشد. در صورتی که در مراحل اولیه بیماری لثه می باشید، با رعایت کردن نکات بهداشتی می توانید به راحتی این بیماری را از خود دور نگه دارید.
  • مراقبت از لثه بهتر است از دوران کودکی شروع شود و به صورت مداوم در سال های  آتی ادامه پیدا کند. در صورتی که خونریزی لثه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید. هر گونه تغییر رنگ در لثه و یا تغییر بافت لثه را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • روزانه دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید با دقت به مدت 3 الی 4 دقیقه مسواک بزنید. همچنین از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کنید تا باقی مانده غذا و باکتری های گیر افتاده بیرون آورده شوند و به وسیله مسواک و خمیر دندان ازدهان خارج شوند.
  • مسواک خود را هر سه ماه یک بار تعویض کنید، زیرا بافت کهنه مسواک قادر به زدودن جرم های چسبیده به دندان ها نمی باشد.
  • هر چند ماه یک بار برای معاینه و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از مصرف دخانیات خودداری کرده و از رژیم غذایی سالم بهره ببرید.
  • قبل از ارتودنسی حتما لثه های شما توسط پزشک چک گردد تا مشکلی پیش نیاید.

پیشگیری از بیماری های لثه

داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری لثه به شرح زیر می باشد:
  • دهان شویه آنتی‌بیوتیک: این ماده حاوی کلورکسیدین است و می‌توان از آن برای ضدعفونی کردن دهان استفاده کرد.
  • چیپ‌های آزادکننده مواد آنتی سپتیک: این ماده حاوی ماده کلورکسیدین است و می‌توان آن را پس از جرم‌گیری در داخل پاکت‌ها قرار داد.
  • میکروسفرهای آنتی‌بیوتیک: این ماده از داروی ماینوسیکلین تهیه شده است و می‌توان آن‌ها را پس از جرم‌گیری و اسکیلینگ، در داخل پاکت‌ها قرار داد.
  • آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی: می‌توان از آن برای درمان مناطقی از لثه که دچار عفونت مداوم شده است، استفاده کرد.
  • دوکسی سیکلین: این ماده یک نوع آنتی‌بیوتیک است و برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ به خاطر اثر آنزیم‌ها استفاده می شود.
  •  جراحی فلپ: در این عمل جراحی پلاک‌ها از بین می روند و لثه‌ها کشیده شده و به جای خود بازگردانده می‌شود. سپس لثه‌ها در جای خود بخیه می‌شود تا اطراف دندان را به‌طور کامل و دنج بپوشاند.

پیوند استخوان و بافت

داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری لثه