02188082941 02188089112 شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18

قاعدگی

قاعدگی: این عقیده که هورمون های تخمدان ممکن است منجر به افزایش التهاب بافت های لثه و تشدید پاسخ به محرک های موضعی شود، به وسیله بسیاری از مطالعات تایید شده است.

1394/04/29

قاعدگی

بهترین دندانپزشک در غرب تهران 2

این عقیده که هورمون های تخمدان ممکن است منجر به افزایش التهاب بافت های لثه و تشدید پاسخ به محرک های موضعی شود، به وسیله بسیاری از مطالعات تایید شده است. التهاب لثه به نظر می رسد که به وسیله یک عدم تعادل و یا افزایش در هورمون های جنسی باعث تاثیر و تغییر در پاسخ ایمنی، مرتبط می باشد طی قاعدگی، پروژسترون از هفته دوم افزایش می یابد و تقریبا طی ده روز به اوج خود می رسد و به طور مشخصی قبل از قاعدگی کاهش می یابد دقت کنید که این چرخه 28 روزه پایه گذاری شده است چرخه های افراد متغییر است. پروژسترون نقش مهمی در تحریک تولید پروستاگلاندین بازی می کند که پاسخ بدن به التهاب را هدایت می نماید. پروستا گلاندین 2PGE E یکی از عمده ترین تولیدات ترشحی منوسیت ها است و در لثه های ملتهب مقدار آن بیشتر است.

گزارش شده است بافت های لثه در طی قاعدگی متورم تر بوده و در بعضی افراد تغییر رنگ قرمز لثه قبل از شروع قاعدگی بروز می نماید. همچنین افزایش ترشح بزاق در طی دوره قاعدگی ونیز گاهی همراه با افزایش مختصر لقی دندان مشاهده می گردد. میزان افزایش یافته استئیت متعاقب کشیدن دندان POSTEXTRACTION OSTEITIS نیز در طی شروع قاعدگی گزارش شده است. زمانی که میزان پروژسترون به بیشترین حد خود می رسد در طی phase luteal زخم های افقی عود کننده داخل دهانی ضایعات روی لب هرپس و عفونت های کاندیدا در بعضی از زنان به صورت یک الگوی دوره ای روی می دهد همچنین از آنجا که اسفناکتر مری به وسیله پروژسترون شل می شود، زنان ممکن است بیشتر به GERD gastroesophogeal reflex disese در طی قاعدگی مستعد شوند. نشانه های GERD شامل ترش کردن برگرداندن درد قفسه سینه می باشد و زمانی که این رفلکس ها شدیدتر می شود بعضی از افراد سرفه های توصیف نشدنی، گرفتگی صدا، گلو درد، ژنویویت و آسم را بروز می دهند.

در هنگام اوج ترشح پروژسترون (حدود 7 تا 10 روز قبل از قاعدگی) ممکن است سندرم قبل از قاعدگی PMS premenstrual syndrome نیز روی دهد تفاوت قابل ملاحظه ای در مقدار استروژن و پروژسترون بین زنانی که از PMS رنج می برند با آنهایی که مشکلی در این زمینه ندارند، یافت نشده است هنوز به نظر می رسد زنان با PMS مقادیر کمتری neurotransmitter  های خاص از قبیل انکفالین – اندورفین، acid GABA Gamma-aminobutyric و سروتونین را دارا می باشند افسردگی، تحریک پذیری، حالت خومانی داشتن، و اختلال در حافظه و تمرکز ممکن است علائم کاهش نوروترانسمیترها باشد.

مراقبت
آسیب پذیری و خونریزی افزایش یافته لثه همراه با سیکل قاعدگی، نیاز به مراقبت دقیق تر انساج پریودنتال را مطرح می سازد. مراقبت پریودنتال باید جزء نیازهای فردی بیمار محسوب شود، اگر بیمار دارای مشکل می باشد، ویزیت های کنترل با فاصله هر 3 تا 4 ماه یکبار باید تکرار گردد. یک دهان شویه ضد میکروبی قبل از بروز التهاب ممکن است مورد نیاز باشد. تاکید بیشتر روی بهداشت دهان باید صورت پذیرد. برای بیشتر بیماران با تاریخچه خونریزی های شدید بعد از عمل یا خونریزی شدید در طی قاعدگی، مصلحت آنست که ویزیت های جراحی بعد از سیکل قاعدگی انجام شود.

آنمی شایع است، و مشورت با پزشک و بررسی آزمایشات لابراتواری اخیر، در جایگاه خاص خود بایستی صورت پذیرد. در طی PMS، بسیاری از زنان علائم فیزیکی را مانند خستگی، میل شدید به غذاهای شیرین و شور، نفخ شکم، تورم دست و پا، سردرد، حالت تهوع و ناراحتی معده ای روده ای نشان می دهند. GERD ممکن است این حالت را برای بیمارانی که به طور کاملا طاقباز دراز می کشند به خصوص در طی ساعت های متعاقب صرف غذا، به شکل نامطلوب تر بروز می نماید و ممکن است حالت تهوع بسیار شدیدتری ایجاد نماید کلینیسین باید آگاه باشد که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، عفونت و غذاهای اسیدی باعث تشدید GERD می شود بیمارانی که بدون نسخه از داروهای آنتی اسید، آنتاگونیست های H2-receptor cimetidine ،famotidine ،nizatidine ،ranitidine عوامل prokinetic (cisapride و metoclopramide) و مهارکننده های پمپ پروتون (lansoprazole ،omeprazole ،pantoprazole و obeprazole استفاده می نمایند ممکن است بیماران GERD باشند داروهای ذکر شده در بالا ممکن است تداخلاتی با بعضی از داروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ داشته باشد، لذا بررسی فارموکولوژی آنها ضروری است.

دهان شویه فلوراید و یا کاربرد فلوراید باتری مخصوص، دبریدمان پریودنتالی دوره ای، پرهیز از دهانشویه های دارای الکل با میزان بالا ممکن است پیامدهای پوسیدگی و لثه ای مربوط به آن را کاهش دهد. PMS اغلب به وسیله داروهای ضد افسردگی antidepressants درمان می شود. Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) کلا اولین انتخاب ما محسوب می شوند، زیرا دارای اثرات جانبی کمتری نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی بوده و نیازی به کنترل خون نداشته و در صورت overdose بی خطر می باشد از گروه داروهای SSRL ،Fluoxetine با پاسخ اثر بخشی 70%  گزارش شده است و به عنوان پنجمین داروی تجویزی توزیع شده در آمریکا در سال 1998، گزارش گردیده است.

بهترین دندانپزشک در غرب تهران 20

بهترین دندانپزشک در غرب تهران 21

همچنین شما می توانید اطلاعات تکمیلی این پکیج فوق العاده را از اینجا نیز مشاهده نمایید بهترین دندانپزشک در غرب تهران 22

از دیگر مطالب ما در سایت دیدن نمایید :

زیبایی خنده
جرم گیری دندان
جراحی لثه

درباره دکتر علی سجودی

دکتر علی سجودی خوشابی در سال 1388 از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران فارغ التحصیل شده اند. سپس در سال 1389 در دوره DGZI آلمان که زیر نظر دکتر رولف رومر برگذار گردید دوره ایمپلنت خود را با موفقیت پشت سر نهادند. ایشان همچنین در امتحان فلوشیپ ICOI موفق به کسب بالاترین نمره شدند.سپس در سال 1392 در دوره لیزر که زیر نظر دانشگاه آخن آلمان در ایران برگزار گردید شرکت کردند و Certificate لیزر دریافت کردند. ایشان همچنین تاکنون در زمینه ایمپلنت زیر نظر اساتید معروف جهان نظیر دکتر آشیل پیوندی، دکتر نیبل برکات و ... آموزش دیده اند و افتخار شاگردی نزد اساتید فوق را داشته اند. در زمینه زیبایی و ترمیمی نیز زیر نظر اساتیدی چون دکتر آصف زاده، پروفسور یزدانی آموزش دیده و در دوره های مختلف و آخرین سمینار های برگزار شده شرکت داشتند.

تلفن : 88089112-88082941