پری کرونایتیس

پری کرونایتیس: التهاب بافت لثه ای دندان عقل می باشد. در صورتی که دندان عقل نهفته باشد التهاب بافت لثه ای دندان عقل در اثر تجمع مواد غذایی در زیر آن و حضور میکروب ها در زیر آن بوجود می آید.

1401/09/25

پری کرونایتیس

التهاب بافت لثه ای دندان عقل می باشد. در صورتی که دندان عقل نهفته باشد التهاب بافت لثه ای دندان عقل در اثر تجمع مواد غذایی در زیر آن و حضور میکروب ها در زیر آن بوجود می آید. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

پری کرونایتیس چیست؟

پری کرونایتیس (التهاب بافت لثه) معمولا به دو صورت شدید و خفیف در انسان‌ها به وجود می‌آید، نوع شدید این بیماری در لثه‌ها در اثر رشد نادرست دندان عقل به وجود می‌آید و نمونه‌های خفیف و ضعیف شده این بیماری در اثر درست تمیز نشدن دندان و لثه ایجاد می شود.

پس به همین صورت میتوان گفت که دلیل اصلی بوجود آمدن پری کرونایتیس در لثه‌های شما این است که کثیفی و جرم زیادی در آن قسمت جمع شده است.

یکی از دلایل اصلی که در بیشتر موارد به شما توصیه می شود که دندان‌های عقل خود را بکشید به همین علت است تا از بروز این بیماری جلوگیری کنید و مشکل خاصی برای شما پیش نیاید.

نشانه‌های عمومی پری کرونایتیس (التهاب بافت لثه) این است که دهان شما بوی نامطبوعی می دهد، احساس تب شدید در دهان خود دارید، قسمت هایی از لثه شما دچار التهاب شده اند، لثه شما عفونت کرده، و درد زیادی را احساس می کنید.

البته باید در نظر داشت که این مشکلات مربوط به بیماری پری کرونایتیس شدید هستند و در صورتی که شما دچار نمونه خفیف این بیماری شوید عوارض ضعیف تر از موارد گفته شده را تجربه خواهید کرد و شاید برخی از این موارد برای شما پیش نیاید و صرفا شاهد التهاب لثه‌های خود و کمی بوی بد دهان باشید.

التهاب بافت لثه ای دندان عقل

در صورت پیش آمدن این وضعیت ابتدا باید دندان عقل مقابل آن را خارج کرد تا دندان عقلی که وجود دارد التهاب آن کم شده و با استفاده از دهانشویه و استفاده از آنتی بیوتیک التهاب کاملاً کم شده و برطرف گردد. همچنین در سایت dental.columbia اطلاعات کاملی وجود دارد.

انواع پری کرونایتیس

پری کرونایتیس از نظر بالینی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود. پری کرونایتیس حاد، به صورت ناگهانی ایجاد شده و با علائمی از قبیل: عفونت،  طعم نامطلوب و بوی نامطبوع در دهان، درد، التهاب و تب همراه است ولی پری کرونایتیس مزمن، التهاب خفیف و طولانی مدت است که دارای علائم خفیف تری می باشد.

از آنجا که دلیل اصلی این اختلال تجمع باکتری ها و باقی مانده های غذایی در زیر شیار لثه و دندان در حال رویش است، ابتلا به این عارضه با وضعیت بهداشت دهان در ارتباط می باشد.

درمان این عارضه مهم است زیرا پری کرونایتیس درمان نشده می تواند باعث بروز عفونت شدید شود که قابل پخش در گردن و صورت می باشد.

این عارضه می تواند با استفاده از دهان شویه مناسب مانند دهان شویه هالیتا وی وان، روش های تخصصی پاک سازی و استفاده از آنتی بیوتیک درمان شود.

در برخی از مبتلایان به پری کرونایتیس حاد، اقدامات تخصصی دندان پزشکی از قبیل جراحی برای برداشتن بافت لثه قرار گرفته بر روی دندان (اپرا کولکتومی) و یا کشیدن دندان، نیاز می شود.

پری کرونایتیس - ویدیوهای بیشتر
پری کرونایتیس - گالری تصاویر

سعید آجرلو
۱۴۰۰/۰۵/۱۰۰۰
پاسخسلام جناب آقای دکتر
من تاج ایمپلنتم رو حدود دوماه پیش گذاشتم ولی الان دندانهای کناریش به شدت فشرده شدن و احساس لق شدن میکنم..راهنماییم میکنید که باید چکار کنم؟
خیلی نگرانم
دکتر سجودی
۱۴۰۰/۰۵/۱۱۰۰

سلام روز به خیر جناب آقای سعید آجرلو عزیز

جهت اعلام نظر و رفع مشکل نیاز به معاینه کلینیکی میباشد.

در صورت تمایل به تعیین وقت ویزیت لطفا با مطب تماس بگیرید.

شماره تماس:88082941