‎021 88 08 91 12 ‎021 88 08 29 41 شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18

علائم بیماری های لثه

علائم بیماری های لثه: ژنژیویت، پریودنتیت یا تخریب استخوان های اطراف دندان می باشند. ژنژیویت در واقع به معنی التهاب لثه است و پریودنتیت که در آن استخوان اطراف دندان آسیب دیده است.

1396/06/02

علائم بیماری های لثه

مهم‌ترین بیماری‌های لثه ژنژیویت، پریودنتیت یا تخریب استخوان های اطراف دندان می باشند. که برای درمان نیاز به جراحی لثه می باشد.
ژنژیویت: ژنژیویت در واقع به معنی التهاب لثه است، که در این کیس استخوان های اطراف دندان ها سالم می باشند.
پریودنتیت: پریودنتیت با اسم پیوره میان عامه مردم شناخته شده است و به موردی از بیماری لثه گفته می شود که در آن استخوان اطراف دندان آسیب دیده است.

مهم‌ترین بیماری‌های لثه

بهترین روش پیشگیری از پریودنتیت:

بهترین روش حفظ سلامت دهان و دندان ها، استفاده از مسواک است. حداقل دفعات توصیه شده برای مسواک زدن دو بار در شبانه روز است. از آنجایی که روش مسواک زدن بیش از تعداد آن، اهمیت دارد، توصیه می‌شود روش صحیح مسواک زدن را رعایت کنید تا به مشکل نخورید. به طور کلی به دلیل وجود تعداد بی شمار میکروبی که در پلاک دندان قرار دارند، عده‌ای برای لثه به شدت بیماری‌زا هستند و در صورت تمیز نکردن دقیق دندان‌ها، شاهد بروز بیماری‌های لثه خواهیم بود. در واقع بیماری لثه ابتدا از ژنژیویت آغاز می شود و به پریودنتیت ختم می شود و اگر در مراحل اولیه از پیشرفت ژنژیویت جلوگیری گردد استخوان اطراف دندان دچار تخریب نمی شود. تبدیل ژنژیویت به پریودنتیت اصولا به دلیل عدم رعایت کافی بهداشت دهان و مستعد بودن بیمار به خصوص از نظر میزان ایمنی بدن صورت می‌گیرد.

بهترین روش پیشگیری از پریودنتیت

شایع ترین علامت التهاب لثه خونریزی و تغییر رنگ لثه است. در بسیاری از موارد، لثه در اثر التهاب، نرم و متورم می‌گردد و گاهی اوقات لثه دچار افزایش حجم نیز می شود. ازمهمترین علایم پریودنتیت می توان به خون‌ریزی لثه، بوی بد دهان، درد نامعلوم در فک‌ها، احساس درد بین دندان‌ها، احساس خارش در لثه، تمایل به فرو بردن خلال دندان در بین دندان‌ها،‌ ترشح چرک از لثه، لقی دندان، ریخته شدن خون روی بالش، جابه‌جا شدن دندان‌ها،‌ گیر کردن غذا بین دندان‌ها، آبسه ی لثه و ... اشاره کرد. عمیق شدن شیار لثه معمولا با تحلیل رفتن استخوان رخ می دهد که این امر برای پزشک بسیار مهم بوده و با رادیوگرافی مشخص می شود.

دلایل وقوع بیماری لثه کم نیست، اما مهم ترین آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. عدم رعایت بهداشت در مسواک زدن نامنظم سبب بروز پلاک یا جرم روی دندان ها می شود. همچنین باکتری های زیادی که به طور طبیعی داخل دهان انسان ها وجود دارد، می توانند با ذرات کوچک غذایی و بزاق دهان ترکیب شوند و پلاک ها را روی دندان ها تشکیل دهند و دندان را رو به پوسیدگی هدایت کنند. باکتری های موجود در پلاک ها به لثه ها اسیب می رسانند و به ملتهب شدن و عفونت لثه ختم می شوند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می توان پلاک ها را تقریبا به طور کامل پاک کرد، اما اگر پلاک ها سفت شوند و بمانند سبب تشکیل جرم نگران کننده می شود که هم ظاهر دندان ها  را زشت می کنند و هم اسیب درونی به آن ها ولثه ها می رسانند.

دلایل وقوع بیماری لثه

در واقع علائم بیماری لثه را به طور مختصر بخواهیم ذکر کنیم، می توانیم به علائم زیر اشاره کنیم:
  1.  هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لثه‌ها شروع به خونریزی می‌کنند.
  2. لثه ها از دندان ها جدا می شوند و فاصله می گیرند.
  3. تغییر رنگ لثه ها به قرمز
  4. التهاب لثه
  5. خروج چرک از میان لثه و دندان در هنگام فشردن انگشت بر روی لثه مجاور آن
  6. لق شدن دندان دائمی و حرکت مختصر آن
  7. تغییر در جفت نمودن دندان‌ها، یعنی هنگامی که فرد احساس درد می کند مجبور شود نحوه جفت شدن دندان ها را عوض کند.
  8. تغییرات در دندانهای مصنوعی متحرک یا ثابت و لثه مجاور آن، بدین معنی که پس از مدت ها فرد احساس درد و ناراحتی در دندان های مصنوعی خود کند.
  9. بوی بد دائمی دهان
  10. احساس خارش در لثه و در اطراف دندان