ارتباط بین بیماری لثه و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)

ارتباط بین بیماری لثه و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید): مسواک زدن درست دندان ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به آرتروز کمک کند. محققان ارتباط بین باکتری عامل بیماری لثه و روماتیسم مفصلی را شناسایی کرده اند.

1402/07/15

ارتباط بین بیماری لثه و روماتیسم مفصلی آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی، یک بیماری خود ایمنی التهابی مزمن است که در آن، سیستم ایمنی بیمار به عضلات و مفاصل بدن حمله ور می‌ شود.

این بیماری به ایجاد تغییر شکل دردناک و ناتوان‌ کننده در مفاصل بدن معروف است که به طور اساسی باعث محدود شدن حرکات مفاصل و کاهش مهارت در انجام فعالیت‌ ها می‌شود. آرتریت روماتوئید توسط گروهی از داروها شامل داروهای اصلاح کننده این بیماری، داروهای ضد التهاب و داروهای کورتیکواستروئید درمان می‌ شود.

بیماری لثه و روماتیسم مفصلی

بیمارا مبتلا به این بیماری، طول عمری پنج تا ده سال کوتاه تر دارند. در این افراد به علت درمان با گلوکوکورتیکوئید و تضعیف ایمنی، التهابات لثه شایع می‌باشد و باید بهداشت دهان نسبت به افراد عادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. استفاده از دهان شویه‌ها هم در این بیماران می‌تواند از التهابات لثه‌ای به میزان زیادی جلوگیری نماید.

بنابر ادعای جدید دانشمندان مسواک زدن درست دندان ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به آرتروز کمک کند. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید) محققان دانشکده دندانپزشکی ارتباط بین باکتری عامل بیماری لثه و شروع زود هنگام روماتیسم مفصلی و نیز پیشرفت سریعتر و وخامت شدیدتر بیماری را شناسایی کرده اند.

این باکتری موسوم به (ژینژیوالیس پورفیروموناس) باعث ایجاد آنزمیمی می شود که با بقایای پروتئین های خاص واکنش نشان می دهد. که شاید نیازمند نوع خاصی از جراحی لثه باشد.

ابتلا به آرتروز

به گفته محققان بدن، این پروتئین ها را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و منجر به یک حمله سیستم ایمنی می شود. در بیماران مبتلا به آرتروز، نتیجه شامل التهاب مزمنی است مسئول تخریب استخوان و غضروف درون مفاصل است.

پژوهش های قبلی نشان داده بودند که بیماری لثه در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی حداقل دو برابر بیشتر شایع است. باکتری ژینژیوالیس پورفیروموناس آنزیم منحصربفردی موسوم به PAD را تولید می کند.

محققان دریافتند که PADبقایای پروتئین های خاص را به شکل سیترولین تغییر داده و بدن این پروتئین ها را به عنوان مهاجم شناسایی می کند که منجر به یک حمله ایمنی می شود. این آنزیم می تواند پیوند مکانیکی بین عفونت ژینژیوالیس پورفیروموناس و روماتیسم مفصلی را تکمیل کند. همچنین در سایت arthritis اطلاعات کاملی وجود دارد.

بیماری لثه و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) - ویدیوهای بیشتر

بیماری لثه و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) - گالری تصاویر

علی دارابی
۱۴۰۰/۰۴/۱۷۰۰
پاسخسلام دندان 7 را باید ایمپلنت کنم آیا اول ایمپلنت باید انجام شود یا ارتودنسی؟
دکتر سجودی
۱۴۰۰/۰۴/۱۹۰۰

سلام روز به خیر جناب آقای دارایی گرامی

برای اظهار نظر نیاز به معاینه کلینیکی میباشد.

در صورت تمایل به تعیین وقت ویزیت لطفا با مطب تماس بگیرید.

شماره تماس:88082941

مهسا لطفی
۱۳۹۹/۱۱/۰۷۰۰
پاسخسلام جناب دکتر.میخواستم بدونم
جراحی لثه قبل از روکش به دندان آسیب نمی زند ؟
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۱۱/۱۹۰۰
سلام وقت بخیر سرکار خانم لطفی گرامی
جراحی لثه را به چه علتی می خواهید انجام دهید ؟ به طور کلی جراحی لثه برای افزایش طول تاج و یا از بین بردن التهاب و عفونت لثه به دندان شما آسیب نمی رساند