کاشت ایمپلنت دندان با تعرفه سال 97 ، برای ثبت نام ایمپلنت بدون افزایش قیمت کلیک کنید

02188082941 02188089112 شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18

عصب کشی دندان - اندو یا درمان ریشه دندان

عصب کشی دندان -  اندو  یا درمان ریشه دندان

عصب کشی دندان: چه وقت یک دندان دچار درد شدید می‌شود و نیاز به عصب کشی دندان پیدا می‌کند؟ زمانی که دندان دچار پوسیدگی شدید می‌شود و به اصطلاح مسیر عصب دندان محل تجمع میکروب‌های مختلفی می‌گردد.

1394/02/27

اطلاعات جامع در مورد عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان - دندان دارای دو قسمت تاج و ریشه می باشد، تاج دارای قسمت بیرونی به نام مینا و یک قسمت درونی به نام عاج می باشد، درست در زیر عاج یک محظه ای وجود دارد که اطاق پالت نامیده می شود.

در پالت عصب و عروق خونی از ریشه وارد آن می گردد، زمانی که اطاق پالت در معرض عوامل میکروبی قرار نگیرد نیاز به درمان عصب نیست ولی چناچه پوسیدگی از سر مینا رد شود و به عاج برسد در این مواقع دندان ها نسبت به سرما و گرما حساس می شوند و دندان ها دچار درد شدیدی می شوند که نیاز به تهیه گرافی می باشد، انتهای ریشه دچار التهاب می شود و چناچه درمان صورت نپذیرد باعث از بین رفتن عصب شده. وقتی که دندان به اصطلاح مرد و درمان نشود انتهای ریشه شروع به عفونت می کند همراه با آبسه است پس رد واقع دندانی که نیاز به عصب کشی دندان دارد همواره با درد همراه نیست.

عصب کشی دندان - اطاق پالت

عصب کشی دندان فقط زمانی نیاز است که شخص بافت نرم مرکز دندان که نامش پالپ است عفونی شده است در این حالت باید عکس رادیولوژی از دندان خراب تهیه کرد برای تشخیص پوسیدگی دندان خراب. علایم ایجاد عفونت دندان در دهان شامل: 1- درد دندان هنگام میل کردن غذا یا نوشیدنی سرد و گرم 2- درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن 3- لق شدن دندان و سیاه شدن دندان با پیشرفت عفونت ایجاد شده، این علائم اغلب با مردن دندان از بین میروم و عفونت به کانال ریشه دندان گسترش پیدا کرده و در ادامه درد آزار دهنده ای به وجود می آید. مراحل انجام عصب کشی دندان توسط یک متخصص درمان ریشه دندان معمولا نیازمند به یا دو جلسه است به دلیل دشوار بودن درمان و عفونی بودن کانال های دندان باید از دارو های تجویز شده پزشک معالج استفاده شده و یک جلسه درمان اضافی نیاز می باشد.

عصب کشی دندان - مراحل انجام عصب کشی

مرحله اول) بعد از معاینه و تهیه عکس رادیولوژی و استفاده از دارو های بی حسی برای کنترل درد در زمان درمان که ممکن است در صورت ایجاد آبسه و عفونت دندان بسیار شدید باشد پوسیدگی های دندان برداشته شده و عاج دندان برای دسترسی به پالپ باز می شود و عصب عفونی شده دندان توسط متخصص درمان ریشه خارج خواهد شد.

عصب کشی دندان - متخصص درمان ریشه

پر کردن و ترمیم کردن دندان با دو روش آمالگام و کامپوزیت با انواع مواد پر کننده انجام می شود، دندانپزشک برای درمان پوسیدگی دندان قسمت های پوسیده را خارج می سازد و سپس به جای آنها از مواد پر کردن دندان استفاده می کند در ادامه این روش ترمیم دندان با انواع مواد پر کننده، مانند کامپوزیت ونیر دندان که برای اصلاح طرح لبخند نیز مورد استفاده می توانند قرار گیرد، لامینیت لیف دندان یا ونی یک روش دندانپزشکی زیبایی است که در آن یک پوسته یا لایه به رنگ دندان از جنس پرسلاین، کامپوزیت دندان، چینی یا سرامیکی بر روی سطح دندان قرار می گیرد به این ترتیب مشکلات ظاهری مینای دندان، دندان های منظم با فواصل موجود بین دندان ها، تغییر رنگ، پوسیدگی و ترک خوردگی دندان اصلاح می شود.

عصب کشی دندان - سیستم عصب بدن

چه وقتی به عصب کشی دندان نیاز است؟

زمانی که دندان دچار پوسیدگی شدید می‌شود و دچار درد شدید می شود و به اصطلاح مسیر عصب دندان یا (پالپ دندان) یا کانال دندان محل تجمع میکروب‌های مختلفی می‌گردد، التهاب شدیدی در پالپ (عصب) دندان ایجاد می‌گردد و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ شده و با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محیط بسته قرار دارد، باعث افزایش شدید روی پالپ دندان شده و این فشار به پایانه عصب دندان منتقل گشته و در دندان به مغز مخابره می‌گردد. علت این که در دندان شب هنگام تشدید می‌گردد همین فشار شدید روی پایانه عصبی است که فشار روی عروق مغزی دندان‌ها در شب بیشتر است.

عصب کشی دندان - درد شدید دندان

.

مراحل انجام کار عصب کشی دندان به چه صورتی است؟

بسته به اینکه یک دندان چه تعداد کانال یا مسیر عصبی دارد تعداد جلسات عصب کشی دندان از 1تا3 جلسه متفاوت می‌باشد. برای دندان‌های 2 و 1 کاناله معمولا 1 تا 2 جلسه و برای دندان‌های سه کاناله به طور معمول به 3 جلسه زمان نیاز می‌باشد. بعد از انجام بی‌حسی کامل ابتدا با فرز توربین مسیر عصبی باز می‌شود (Access cavity) که اصطلاحا،‌ اتاقک پالپ (Pulp chamber) برداشته شده تا به کانال عصبی دسترسی داشته باشیم. سپس با کمک فایل یا به صورت دستی یا (در این مطلب ما، فایل روتاری مورد استفاده قرار می‌گیرد) عصب از دندان خارج می‌شود در این هنگام نیاز به عکس رادیوگرافی جهت تعیین طول دقیق ریشه دادیم. سپس با شماره‌های فایل روتاری بالاتر مسیر کانال عصبی به صوت گشادتر (taper) می‌شود تا پر کردن کانال بر سهولت انجام پذیرد. پس در جلسات بعد کانال دندان پر شده و پس از آن تاج نیز پر می‌گردد. چه کردن کانال دندان با موادی به نام گوتاپرکا صورت می‌پذیرد.

عصب کشی دندان - عکس رادیو گرافی

آیا می‌توان عصب کشی دندان را طی یک جلسه تکمیل نمود؟

بلی، امکانپذیر است به شرط آن که دندان در انتهای ریشه دچار آبسه یا التهاب مزون نشده باشد یعنی دندان ضایعه‌ای نداشته باشد در غیر این صورت نیاز به تجویز دارو و گذشت زمان برای بهبود ضایعه درمان آبسه داریم.

عصب کشی دندان - ویدو های بیشتر

عصب کشی دندان - گلری تصاویر

الهام ابراهیمی
۱۳۹۶/۰۱/۲۱۱۰