‎021 88 08 91 12 ‎021 88 08 29 41 شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه چیست? دهان انسان مملو از باکتری می باشد. باکتری ها به همراه مخاط دهان و مواد درون آن روی دندان های فرد یک لایه بی رنگ ایجاد می کنند که حالت چسبنده دارد، به این لایه حس  گفته می شود.

1395/06/27

بیماری لثه چیست؟

دهان انسان مملو از باکتری می باشد. باکتری ها به همراه مخاط دهان و مواد درون آن روی دندان های فرد یک لایه بی رنگ ایجاد می کنند که حالت چسبنده دارد، به این لایه حس  گفته می شود. اگر پلاک از روی دندان برداشته نشود، حالت سفت به خود می گیرد و جرم تشکیل می شود. برای پاکسازی پلاک ها می توان از نخ دندان و مسواک استفاده کرد، اما در صورت تشکیل جرم دیگر این راه کارگشا نخواهد بود و نیاز به جرم گیری توسط پزشک دارد. در صورتی که پلاک ها مدت زمان زیادی روی دندان بماند، جرم بیشتری تشکیل می شود و در نتیجه آسیب بیشتری متحمل دندان ها می گردد. درون پلاک ها و جرم ها باکتری هایی هستند که منجر به التهاب لثه می شوند که این وضعیت ژنژیویت نام دارد. گاهی مواقع برای درمان بیماری های لثه نیاز به جراحی لثه می باشد.

مطالعه بیشتر:       همه چیز درباره ایمپلنت دندان

بیماری لثه چیست؟ - التهاب لثه

بیماری لثه چیست؟ - فرم پرسشنامه ایمپلنتبیماری لثه چیست؟ - فرم پرسشنامه لمینت

مطالعه بیشتر >>> فرم لمینت دندان

ژنژیویت مشکلاتی همچون التهاب و قرمزی لثه ها و در نهایت خونریزی لثه را در پی دارد و ممکن است در اثر این بیماری استخوان و بافت نگه دارنده دندان بیمار از بین برود. ژنژیویت همان بیماری لثه است اما با شدت کمتر، که با مراجعه به دندانپزشک و استفاده از مسواک و نخ دندان رفع می شود. در صورتی که بیماری ژنژیویت درمان نشود، پیشرفت می کند و منجر به پریودنتیت می شود، که در این حالت بافت اطراف دندان بیمار دچار التهاب می شود، این بافت از روی دندان های بیمار کنار می رود و پاکت هایی به وجود می آید.

بیماری لثه چیست؟ -  پریودنتیت

پاکت ها حفره هستند که می تواننند باعث تجمع باکتری و عفونت شوند. سیستم ایمنی بدن انسان با این تجمع و افزایش پلاک و باکتری مقابله می کند و این واکنش ها تبدیل به عفونت دهان می شوند و بدین ترتیب کم کم استخوان و بافت دندان تجزیه می گردد. اگر این مشکل رفع نشود، لثه، استخوان و بافت نگه دارنده دندان از بین می رود و باعث لق شدن دندان و افتادن آن ها می شود. هنگام مراجعه به دندانپزشک در رابطه با سابقه بیماری لثه و شرایط کلی بیمار که مربوط به دندان ها می شود، مثلا کشیدن سیگار، سوال می شود. لثه بیمار معاینه می شود و علائم بیماری لثه اعم از التهاب و رنگ آن، پاکت ها و عمق آن ها بررسی می شود. در برخی موارد عکس رادیولوژی جهت تشخیص مقدار استخوان از بین رفته گرفته می شود.
حال به شرح علائم بیماری لثه می پردازیم:

بیماری لثه چیست؟ - تجمع باکتری و عفونت

مطالعه بیشتر:       هزینه کاشت دندان به چه صورت است؟

1-ایجاد معضل دائمی بوی بد دهان
2-التهاب و قرمزی لثه ها