علل بروز بیماری لثه چیست؟

علل بروز بیماری لثه چیست؟ براشی ذکر علت های ابتلا به بیماری لثه و بیماری های پریودنتال می توان عوامل زیادی را نام برد و هرکدام از آن ها به نحوی باعث بروز بیماری لثه می شوند.

1402/10/07

علل بروز بیماری لثه چیست؟

عفونت لثه یکی از بیماری های مرتبط با لثه است که به واسطه‌ی التهاب لثه‌ها و باکتری‌های موجود در دهان ایجاد می‌ گردد. عوامل مختلفی می‌توانند منجر به این بیماری لثه شوند از جمله مسواک زدن به روش ناصحیح، تراکم زیاد پلاک دندانی، سیگار کشیدن و مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، استرس و سیستم ایمنی ضعیف.

علل بروز بیماری لثه چیست؟

هنگامی که از بیماری لثه حرف زده می شود منظور تنها یک بیماری واحد نیست. بلکه مجموعه ای از بیماری ها با علائمی مشابه است. این بیماری ها که در انگلیسی نیز تحت عنوان (Gum disease) شناخته می شوند در همه دنیا شایع هستند و در آن افراد، با ورم لثه، زخم و یا حتی عفونت بافت لثه روبرو می شوند.

این بیماری ها در بزرگسالان بسیار شایع تر هستند. و در کسانی که برای ملاقات های منظم چکاپ و حتی جرم گیری به دندانپزشک مراجعه نمی کنند تقریباً اجتناب ناپذیر است.

برای ذکر علت های ابتلا به بیماری لثه و بیماری های پریودنتال می توان عوامل زیادی را نام برد و هرکدام از آن ها به نحوی باعث بروز بیماری لثه می شوند. که برای درمان این بیماری ها باید جراحی لثه انجام شود. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

علل بروز بیماری لثه چیست؟ - فرم پرسشنامه ایمپلنتعلل بروز بیماری لثه چیست؟ - فرم پرسشنامه لمینت

1- تغذیه نامناسب

یکی از دلایل بیماری لثه وجود قند زیاد در تغذیه افراد است. قند همانطور که باعث پوسیدگی دندان می شود، موجب بیماری لثه نیز می گردد. به این شکل که در اثر فعالیت میکروب های تشکیل شده سمی تولید می شود که باعث خراب شدن لثه و در نتیجه بیماری پریودنتال می شود.

علل بروز بیماری لثه چیست؟ - تغذیه نامناسب

2- پلاک میکروبی

دلیل اصلی پوسیدگی دندان پلاک دندان و میکروب ها و مواد سمی است که در آن وجود دارد، بیماری لثه نیز مشابه همین است و اکثرا میکروب ها و مواد سمی پلاک ها باعث بروز آن می شوند.

علل بروز بیماری لثه چیست؟ - پلاک میکروبی

3- عوامل سیستماتیک

برخی از عوامل سیستماتیک هستند که به بیماری های دیگر بدن مربوط می شوند و باعث ایجاد بیماری لثه می شوند. حال به ذکر این بیماری ها می پردازیم:

علل بروز بیماری لثه چیست؟ - عوامل سیستماتیک

بیماری خونی: بیماری های خونی تاثیر بدی روی لثه ها می گذارند. بیماری هایی همچون کم خونی و سرطان خون از جمله این موارد هستند. افرادی که دچار بیماری کم خونی هستند، لثه هایشان کبود می شود و حتی ممکن است در خواب و یا حین مسواک زدن لثه هایشان خونریزی کند.

افرادی که سرطان خون دارند، نیز نشانه هایی از بیماری لثه دارند که حتی در برخی موارد که بیمار از مریضی خود اطلاع ندارد، دندانپزشک با کشف این نشانه ها وی را از بیماری سرطان آگاه می سازد. بیماران سرطانی باید درمانشان با مشورت پزشک مربوط به بیماری شان باشد.

زیرا آنان به شدت مستعد خونریزی و عفونت هستند و باید مراقبت و توجه خاصی برای آنان صرف شود. بیماران خونی ممکن است با بوی بد دهان مواجه باشند و لثه هایشان مرتب خونریزی کند. همچنین در سایت nidcr.nih اطلاعات کاملی وجود دارد.

علل بروز بیماری لثه چیست؟ - عوامل سیستماتیک

بیماری دیابت: دیابت بیماری قند خون است و برای دندان مشکلات زیادی ایجاد می کند، از این جهت یک مسٔله مهم در امر دندانپزشکی است و باید حین جراحی لثه برای آنان مراقبت های خاصی را اعمال نمود. افراد دیابتی دچار خشکی دهان می شوند که این مسیله منجر به پوسیدگی دندان و همچنین بیماری های لثه می شود.

افراد دیابتی استعداد زیادی در مبتلا شدن به عفونت های دهان و دندان هستند که خود باعث بیماری لثه می شود. زخم های افراد دیابتی خیلی دیر ترمیم می شود و این خود مشکلی است که باعث افزایش بیماری لثه می شود.

علل بروز بیماری لثه چیست؟ - ویدیوهای بیشتر
علل بروز بیماری لثه چیست؟ - گالری تصاویر

سعید شاه جانی
۱۳۹۹/۱۱/۱۳۰۰
پاسخسلام. آقای دکتر ، خدا قوت. یک هفته از عصب کشی دندونم گذشته،و لثه همون دندونم و همچین کناره ها باد کرده و به شدت درد میکنه،هم لثه و هم دندونم درد شدیدی داره،مسوارک هم که زدم لثم خونریزی کرد با اینکه اصلا سابقه خونریزی لثه نداشتم.لطفا راهنماییم کنید
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۱۱/۱۹۰۰
سلام وقت بخیر جناب آقای سعید شاه جانی عزیز
 قبل از کار خاصی حتما با مطبی که درمانتان را در آنجا انجام داده اید تماس بگیرید سپس به صورت حضوری برای توضیحات کامل و معاینه و چکاب کلینیکی مراجعه بفرمائید
سحر
۱۳۹۹/۰۲/۰۲۰۰
پاسخسلام وقتتون بخیر
من کمی لثه هام به مشکل بر خورده میخواستم برای ویزیت خدمتتون برسم بسیار متورم شده
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۰۲/۰۴۰۰
سلام وقت بخیر سرکار خانم سحر گرامی
لطفا با مطب تماس بگیرید همکارانم توضیحات کامل رو خدمت در مورد بیماری ها و نحوه جراحی لثه به شما اعلام می کنند.
شماره تماس :  88082941
همچنین اگر الان امکان تماس ندارید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید: