علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان درمانی ست که اکثر افراد یک بار در طول عمرشان تجربه می کنند و تقریبا همه افراد قبل از مراجعه فکر می کنند درمان ریشه بسیار دردناک است و از آن ترس دارند.

1402/01/08

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

علت درد دندان بعد از عصب کشی می تواند بدلیل یک واکنش التهابی باشد که تورم پس از درمان ریشه علت این امر است. بنابراین درد پس از درمان ریشه تا روز دوم طبیعی است و می توان با مسکن آن را کنترل نمود.

عصب کشی دندان درمانی است که اکثر افراد یک بار در طول عمرشان تجربه می کنند و تقریبا همه افراد قبل از مراجعه فکر می کنند درمان ریشه بسیار دردناک است و از آن ترس دارند.

درمان ریشه در واقع پاک کردن و شک دادن به کانال های ریشه است که سبب می شود مسیر کانال ریشه بسته شود.(پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره ایمپلنت دندان را مطالعه بفرمایید)

این کار به وسیله مواد مخصوصی صورت می پذیرد. با درمان ریشه میکروب ها و باکتری های کانال های ریشه از بین می روند و دیگر امکان نفوذ به داخل را پیدا نمی کنند.

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ - کانال ریشه

مدت زمان لازم برای درمان ریشه 1 تا 3 جلسه است و نیاز به پزشک متخصص و با تجربه دارد. پس از درمان ریشه درد به سراغ بیمار می آید. اگر هم قبل از درمان ریشه درد زیادی متوجه بیمار بوده باشد، بعد از درمان نیز درد خواهد داشت.

این درد هیچ ربطی به نقص و یا اشکال در درمان ریشه ندارد. ممکن است حتی با وجود اینکه علت درد اصلی درمان شده است، سیستم عصب بدن دچار تحریک شود و درد سراغ انسان بیاید.

بعضی اوقات مسبب درد دندان یک واکنش التهابی است. تورم پس از درمان ریشه علت این امر است. بناتبراین درد پس از درمان ریشه تا روز دوم طبیعی است و می توان با مسکن آن را کنترل نمود.

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ - بی حسی عصب کشی

درد بعد از عصب کشی را چگونه تسکین دهیم

در ابتدا به این نکته اشاره شود که در صورتی که درد بعد از عصب کشی برای مدت زمان طولانی برطرف نشود، لازم است به متخصص دندانپزشکی مراجعه گردد.

درد بعد از عصب کشی یک مسئله رایج نیست در هر حال درد دندان بعد از عصب کشی را میتوان با روش های خانگی تسکین داد. مثلا در درد عصب کشی دندان از خوردن و آشامیدن و تماس مواد غذایی خیلی سرد و یا خیلی گرم با دندان عصب کشی شده جلوگیری کنید.

در برخی موارد نیز میتوان از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها یا کمپرس آب سرد  برای کاهش درد بعد از عصب کشی استفاده کرد.

وجود کانال ناقص

برخی از دندانها امکان دارد که دارای چندین کانال باشند و احتمال دارد دکتر دندانپزشک در زمان عمل یکی از آنها را رد کند و به نحوی از دست بدهد در این حالت درد بعد از عصب کشی تسکین نمی یابد.

اینجاست که بعضی از بیماران از درد دندان بعد از عصب کشی می نالند. پس زمانی که دکتر دندانپزشک بصورت سهوی یکی از اعصاب دندان را از دست بدهد ، امکان دارد در زمان تماس دندان با گرما یا سرما همچنان درد داشته باشید.

ممکن است تا چند روز اول پس از درمان ریشه هنگام خوردن و آشامیدن به علت فشار وارده به دندان متحمل درد شوید که این نیز طبیعی است. سعی کنید قبل از اینکه بی حسی عصب کشی تمام شود، از مسکن استفاده کنید تا درد کمتری متوجه شما شود.

البته تمام داروها باید طبق تجویز و نسخه دندانپزشک باشد. دارو ها باید به طور منظم و سر ساعت استفاده شوند. توصیه می شود نیم ساعت قبل و یا بلافاصله بعد از عصب کشی از مسکن‌های ضد التهابی نوشته شده توسط دندانپزشک استفاده گردد.

به همین جهت احتمال بروز درد بسیار کمتر می شود. همچنین در سایت benefitsbridge.unitedconcordia اطلاعات کاملی وجود دارد.

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ - مسکن‌های ضد التهابی

در صورتی که درد همچنان پایدار بود حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر باز هم ادامه داشت و مشکلات دیگری نیز از جمله شکستگی روکش و یا مواد پر شده نیز به وجود آمد، حتما برای معاینه نزد پزشک خود بروید.

با توجه به پیچیدگی ساختمان ریشه دندان و در نتیجه اینکه درمان ریشه از دسته درمان‌های پیچیده و پر کار می باشد، ضروری است دندانپزشک از تجربه کافی و دقت لازم برای درمان ریشه برخوردار باشد و اگر نیاز بود بیمار را نزد متخصص درمان ریشه بفرستید.

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ - ویدیوهای بیشتر
علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟ - گالری تصاویر

بهرام بیاتلو
۱۳۹۹/۱۱/۱۳۰۰