کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان و زیبایی دکتر علی سجودی

‎021 88 08 91 12 ‎021 88 08 29 41 شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18

شناسایی معایب ، عوارض و مشکلات ایمپلنت

معایب و عوارض ایمپلنت چیست؟ در عصر حاضر با ایمپلنت دندان مشکلاتی مانند بی دندانی یا ظاهر بد دندان ها حل می شود. این مشکلات باعث ناراحتی افراد و پایین امدن اعتماد به نفس انان می شود.

1398/07/11

معایب ، عوارض و مشکلات ایمپلنت دندان چیست؟

در عصر حاضر با ایمپلنت دندان مشکلاتی مانند بی دندانی یا ظاهر بد دندان ها حل می شود. ( پیشنهاد میشود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید )این مشکلات باعث ناراحتی افراد و پایین آمدن اعتماد به نفس آنان می شود. در صورت فقدان نشانه های بالینی، وجود یک رادیولوسنسی در اطراف ایمپلنت را نمی توان نشانه قطعی حضور عفونت دانست. ( پیشنهاد میشود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید )
معایب ، عوارض و مشکلات ایمپلنت دندان چیست؟

عفونت ایمپلنت

در واقع، این ایمپلنت ها ممکن است روند یکپارچگی استخوانی را به خوبی طی نمایند و قابل بارگذاری گردند. از جمله نشانه های پری ایمپلنتیت زودهنگام از دست رفتن اتصال بالینی و خونریزی بر اثر پروب با یا بدون چرک و نمای تحلیل استخوان در رادیوگرافی است. ضایعات اطراف اپکس ایمپلنت نیز بدون نشانه است، اما اغلب با یک فیستول یا چرک قابل تشخیص است. اگر ثبات ایمپلنت مناسب باشد، روش های درمانی مافظه کارانه ایبه کار برده می شود. در موارد شدید، خارج کردن ایمپلنت مطرح است و اگر ایمپلنت لق شده باشد، شکی در مورد لزوم خارج نمودن آن باقی نمی ماند.

عفونت پیج ایمپلنت

برخلاف از دست رفتن یکپارچگی استخوانی که اغلب بدون نشانه خاصی رخ می دهد و تنها در نمای رادیوگرافی قابل تشخیص است، عفونت اطراف ایمپلنت با افزایش حساسیت یا درد همراه می باشد.

عوارض ایمپلنت

افرای نیز که دندان مصنوعی به کار می برند، با مشکلاتی همچئن ظاهر نامناسب، راحت نبودن، مشکل در صحبت کردن و بهداشت نامناسب آن روبرو هستند. برای رفع این معضلات ایمپلنت دندان روانه بازار شده است که دندانپزشکان با به کار گیری اصول تخصصی آن بیمار را از این مشکلات رها می کنند.

درآمدن ایمپلنت

ایمپلنت دندان به عنوان ریشه دندان برای نگه داشتن روکش های جایگزین تاج دندان نیز استفاده می گردد. دندانپزشک ایمپلنت دندان را برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی برای بیمار استفاده می کند. در شرایطی که فرد یک یا چند و یا همه ی دندان های خود را به علت های متفاوت مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه، شکستگی، تصادف و... از دست داده باشد، می توانند از روش ایمپلنت  دندان به قصد جایگزین کردن دندان های ازدست رفته استفاده کنند.

معایب و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ -  ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی

لق شدن ایمپلنت

ایمپلنت دندان بخشی می باشد که دندانپزشک به جای ریشه دندان در داخل استخوان فک بیمار می گذارد و تاج دندان روی آن قرار داده می شود. نیاز نداشتن به تراشیدن دندان های اطراف و در نتیجه صدمه نرسیدن به بقیه دندان ها از نکات مثبت ایمپلنت دندان به شمار می رود. جنس ایمپلنت دندان تیتانیوم است و یا از آلیاژهای آن می باشد و یا از سرامیک های شبیه ساختمان استخوان، هماهنگ با بافت های بدن انسان است. طبق گزارشات صورت گرفته ایمپلنت دندان به عنوان بهترین روش جهت جایگزین کردن دندان های از دست رفته به حساب می اید. ایمپلنت دندان با دندان های طبیعی افراد فرقی ندارد و شکل آن کاملا طبیعی می باشد.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

ایمپلنت دندان به هیچ عنوان باعث سرطان فک نمی شود، و جامعه پزشکی و دندانپزشکی در خارج و داخل کشور تا به حال به این موضوع برخورد نکرده اند. همچنین در هیچ مقاله علمی و پژوهشی پیرامون این که ایمپلنت باعث سرطان گردد، مشاهده نشده است. علاوه بر این ایمپلنتی که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شود و آزمایشات مختلف را طی کرده باشد، از جنبه سرطان زا بودن آن، کاملا مصون هست.

معایب و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ - جنس ایمپلنت دندان تیتانیوم

سن مناسب برای ایمپلنت

به کمک ایمپلنت دندان بیمار در انجام کارهای روزانه خود مانند تغذیه و تکلم احساس راحتی پیدا می کند. پروسه ایمپلنت دندان می بایست بعد از تمام شدن رشد استخوان صورت بگیرد. سن معقول ایمپلنت در بانوان از 16 سالگی و آقایان از 18 سال آغاز می گردد. یکی از مشکلات مورد بررسی برای ایمپلنت دندانی هزینه آن به خاطر قیمت زیاد فیکسچر، قطعات پروتزی همچون اباتمنت، روکش و ... است.

معایب و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ - پروسه ایمپلنت دندان

علائم پس زدن ایمپلنت

ایمپلنت دندان عوارض آنچنانی ندارد، اما در اینجا سعی می کنیم تمامی نکات لازم را در خصوص ایمپلنت دندان شرح دهیم.

1-احتمال تورم جزیی بعد از کاشت ایمپلنت
2-احتمال سوراخ شدن استخوان فک بالا
3-احتمال آسیب به اعصاب فک در کاشت ایمپلنت
4-شل شدن تاج التیام بخش در موارد ایمپلنت

5-شکستگی و کوفتگی استخوان در فرایند ایمپلنت دندان
6-احتمال بلعیده شدن اجزا حین کاشت ایمپلنت
7-مشکلاتی سینوسی پس از ایمپلنت
8-شکسته شدن ایمپلنت دندان

معایب و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ - هزینه زیاد ایمپلنت دندان

مطالعه بیشتر:       هزینه کاشت دندان به چه صورت است؟

معایب ایمپلنت

1- هزینه زیاد ایمپلنت دندان
2- زمان بر بودن درمان ایمپلنت دندان
3- لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت دندان
4- درد مختصر بعد از کاشت ایمپلنت دندان
5- ریسک های جراحی ایمپلنت دندان همانند عفونت، خون ریزی، شکست در درمان، وارد شدن آسیب به اعصاب، سینوس ها
6- لزوم معاینات منظم ایمپلنت توسط پزشک
7- احتمال ترمیم مجدد ایملنت دندان در طولانی مدت
8- بی حسی گوشه ی لب در برخی موارد ایمپلنت دندان

عوارض و مشکلات جانبی ایمپلنت دندان:

1- یکی از مشکلات ایمپلنت دندان احتمال لق شدن دندان بغلی ایمپلنت است.
2- امکان بلعیده شدن اجزای ایمپلنت دندان
3- درد کوتاه مدت پس از کاشت ایمپلنت دندان
4- زمان بر بودن پروسه ایمپلنت دندان بین 4 تا 9 ماه
5- ریسک های موجود در جراحی مانند خونریزی و احتمال عفونت
6- امکان شل شدن روکش ایمپلنت
7- احتمال تورم و کبود شدن پس از جراحی ایمپلنت دندان، که البته بعد از چند روز رفع می شود.
8- ممکن است در پروسه ایمپلنت دندان، عصب بیمار دچار آسیب شود.
9- در بعضی موارد ایمپلنت دندان، بی حسی کنار لب گزارش شده است.
10- امکان شکسته شدن و کوفتگی استخوان بیمار نیز از عوارضی است که ممکن است در پی ایمپلنت وارد شود.
11- مشکلات سینوسی
12- هزینه نسبتا بالای ایمپلنت یک مسئله ای است که برای برخی افراد دردسرساز است. هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر درمان ها برای جایگزین کردن دندان مانند پروتز ثابت یا پرتز متحرک بالاتر است. هزینه ایمپلنت یک دندان از 2/950/000 میلیون تومان تا 4/950/000 ملیون تومان تغییر می کند.
13- ایمپلنت دندان مستلزم معاینات دوره ای توسط دندانپزشک است.
14- احتمال شکست ایمپلنت که خود مشکلاتی را در بر دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

یکی از مشکلات احتمالی ایمپلنت شکسته شدن آن است که موارد زیر می توانند از دلایل آن ها محسوب شوند:

1- احتمال شکسته شدن ایمپلنت در حین جراحی
2- احتمال شکسته شدن پروتز در حین جراحی ایمپلنت
3- تشخیص نادرست پزشک
4- ضعف در درمان و در نتیجه شکست ایمپلنت
5- ضعف و خطا در برنامه ریزی پروسه ایمپلنت
6- احتمال ایجاد عفونت در ناحیه کاشت ایمپلنت دندان
7- عدم برخورداری بیمار از استخوان های خوب
8- عدم جوش خوردگی مناسب ایمپلنت دندان
9-
عدم استفاده از جنس مرغوب ایمپلنت

برتری ایمپلنت دندان در مقابل دندان مصنوعی یا بریج

یک مزیت مهم ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی دوام و پایداری بیشتر آن است. در صورتی که تعداد دندان های از دست رفته زیاد باشد، می توان از ایمپلنت دندان جهت نگه داری دندان مصنوعی و کمک به پایداری لثه استفاده کرد. در هر حال ایمپلنت دندان یک راه حل دائمی برای جبران دندان های از دست رفته می باشد. ایمپلنت دندان هم به تنهایی هم در کنار دندان مصنوعی باعث کمک کردن به تکلم، زیبایی، خوردن و ... می شود، البته مهم ترین ویژگی مثبت ایمپلنت که به دنبال این ها به وجود می اید، افزایش حس اعتماد به نفس در بیماران است.

آیا ممکن است ایمپلنت‌های دندانی عفونت کنند؟

بسیاری از بیماران بجای آنکه به پیش دندانپزشکان رفته و سوالات خود را از آنها بپرسند از شنیده ها و تجربه های دیگران استفاده می کنند بخاطر همین است که شایعات زیادی پشت سر ایمپلنت به وجود آمده است. عفونت فقط مختص به جراحی ایمپلنت دندان نیست بلکه هر جراحی ممکن است که عفونت پیش بیاید و بر این اساس تمام اتفاق  هایی که بعد از جراحی طبیعی است را نشانه عفونت می پندارند. هر تورم، آبسه و هر ترشحی عفونت نیست. در حال حاضر عفونت یک قرن است که قابل کنترل شده است.
اصطلاح رایج عفونت کردن ایمپلنت دندان، شده یک اصطلاح رایج بین موارد شکست زود رس ایمپلنت. برای مثال اگر استخوان به در جای که ایمپلنت در آن کاشته می شود به  اندازه کافی نباشد قبل از عمل یا در حین عمل باید استخوان از دست رفته را باز سازی کرد. در صورتی که این کار انجام نشود ایمپلنت به استخوان جوش نخورده و آماده روکش نخواهد شد و در این صورت باید ایمپلنت خارج شود.
ایمپلنتی که به صورت صحیح هم کاشته شده باشد از شکست مصون نیست. باید روکش ها هم به صورت حرفه ای و صحیح ساخته شوند تا فشار به پایه ایمپلنت حساب شده وارد شود، اگر این کار انجام نشود ممکن است در حین غذا میل کردن و جویدن غذا روکش از پایه جدا شود و یا فشار به پایه و استخوانی که ایمپلنت در آن کاشته شده باشد وارد شود. در این صورت استخوان اطراف ایمپلنت تحلیل رفته و ایمپلنت شل می شود. این دو مثال کاملا متفاوت از هم بودند ولی معمولا برداشتی که از این اتفاق بین عموم افراد پیش می آید عفونت است. مواردی که ایمپلنت عفونت می کند بسیار ناچیز است و اتفاق ناخوشایندی در ایمپلنت دندان محسوب نمی شود.

آناتومیک فرد از یک سو و وسایلی که برای ایمپلنت استفاده می شود از سوی دیگر، تا چه اندازه ای به ماندگاری ایمپلنت کمک می کند؟

این مورد به وسایل مورد استفاده در جراحی و میزان تجربه دکتر بستگی دارد. مراقبت از دهان و دندان مهمترین عامل آن است. اگر به این مورد توجهی نشود، ویروس، باکتری و میکروب ها در کنار ایمپلنت جمع شده و از عمر ایمپلنت می کاهد.

چه کسانی نمی توانند کاشت ایمپلنت داشته باشند؟

در بعضی از موارد ممکن است، بیماری نتوان کاشت ایمپلنت را داشته باشد. مثلا بیماری که رشد استخوانی کافی نداشته باشد یا دیابتیک داشته باشد. یکی از ضرورت های ایمپلنت، داشتن شرایط جسمی سالم است: برای مثال  کسانی که دیابتیک، سیگاری ها، بیماران لوسمی، ایدز یا افرادی که رشد استخوانی کافی ندارد، برای انجام ایمپلنت واجد شرایط نیستند. اکثر مردم در سنین بالا به بیماری تحلیل لثه مبتلا می شوند. اگر به بیماری دچار شدند، ایمپلنت آن ها ترمیم پذیر است یا باید تعویض گردد. بر اساس بررسی های انجام شده متوجه شدیم که از اولین سال کاشت به میزان یک میلیمتر استخوان های طرفین ایمپلنت تحلیل می رود. اما وقتی که همه ی شرایط مطلوب باشد و نگهداری از ایمپلنت به خوبی انجام شود، این افزایش استخوان بعد از سال اول به یک دهم میلیمتر کاهش پیدا می کند.

البته این آمار ممکن است بالا و پایین داشته باشد و بیشتر کسانی که ایمپلنت انجام دادن همین میزان تحلیل را هم ندارند، بنابراین تحلیل استخوان های بین ایمپلنت در حدی نیست که نگران کننده باشد. هنگامی این اتفاق می افتد که لثه دچار مشکلات عفونی یا بیماری های لثه ای باشد و اگر بیمار این مشکلات را داشته باشد ترمیم استخوان و با سازی استخوان برای ایمپلنت نیاز است.

معایب و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ - ویدیوهای بیشتر

معایب و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ - گالری تصاویر

ناشناس
۱۳۹۵/۰۷/۲۲۰۱

قیمت ایمپلنت دندان خیلی چند است؟

تلفن : 41 29 08 88 021 | 12 91 08 88 021